Wij verstaan je noden!
Namelijk niet iedereen met een (niet klinische) depressie, burn-out, DSM-etiket (trans)diagnose, enz. voelt zich ondersteunt bij een (klinisch) psycholoog, coach, trainer of alternatieve begeleiding. En niet iedereen heeft baat bij medicaties zoals: Rilatine, Dopamine-antagonisten of Angstverminderende-medicatie, enz.
Alles is afhankelijk van de situatie, karakterkenmerken, bewegelijkheid, doelstelling, onderliggende redenen en oorzaken, verwachtingen, enz.
Tegenwoordig zijn er veel behandelingstrajecten, therapieën en begeleidingsvormen.
Bij de opstart van deze welzijnspraktijk, heeft Anne Elisabeth er bewust voor gekozen om uit te groeien naar een concept dat zich richt naar de groep mensen die (pijn)klachten/symptomen vertonen vanuit een onderliggend, onverwerkt, emotioneel en/of (niet klinisch)psychisch oorzakelijk verband. Ook naar diegenen die op zoek zijn naar hun potentieel, authentieke zelf achter een DSM- (trans)diagnose, enz. Daar ZELF op een onafhankelijke manier verbetering in willen brengen, hierbij structuur nodig hebben.
Dus niet vanuit een 'externe' begeleiding, via de gebruikelijke, alternatieve of voorgeschreven hulpvormen. Of zich laten bijstellen met medicatie, doelstelling en/of een stappenplan. Ook wil ze zich niet richten tot de groep mensen waarbij (pijn)klachten/symptomen ontstaan zijn vanuit een klinisch/fysiek aspect. Omdat er voor al deze genoemde doelgroepen al vele gerichte, efficiënte hulpvormen bestaan zoals: Psychiater, Psycholoog, Kinesist, of persoonlijk afgestemde medicatie. Ook gerichte centra en praktijken zoals: Pijnklinieken en groepspraktijken bestaande uit gespecialiseerde Artsen/Gekwalificeerde medewerkers. Ook voor de groep mensen die op zoek zijn naar zogenaamde 'alternatieven' voor de bestaande geneeskunde en begeleidingsvormen zijn er veel hulpvormen zoals: Alternatieve therapievormen/geneeswijzen, Ervaringsdeskundigen, Coaches, Trainers...
Al deze vermelde hulpvormen nemen over het algemeen een 'onderzoekende’ en ‘begeleidende' rol in bij hun patiënten/cliënten. Vaak gaat dit over: Van wie/wat heb je last en wie/wat kan je hierbij helpen het probleem op te lossen of je klachten en symptomen te beschrijven? ‘De vrager’ deelt ook het doel en wat deze wilt bereiken. ‘De hulpverlener’ bekijkt dan hoe er samen mee aan de slag te gaan, en wat je moet doen om dat doel te kunnen bereiken, met begeleiding en/of met medicatie? En dat is zeker ok! Want al deze hulpvormen zijn efficiënt gericht naar de groep mensen die de oplossing 'buiten zichzelf' willen gaan zoeken en baat hebben bij 'Wie/Wat' hun hierbij kan helpen? Maar voor wie de oplossing binnen zichzelf wilt gaan zoeken, een betere 'omschrijving' vinden van de klachten/symptomen, zijn deze hulpvormen te beperkt en blijven deze 'zoekenden' in een vicieuze cirkel hangen.
Praktijk Sawadi wilt kansen creëren om mensen op een creatieve manier met gevoelens en problemen te kunnen en mogen laten omgaan! Hierbij inzichten te geven die tot een betere levenskwaliteit leiden, zonder dat ze daarvoor perse op zoek moeten gaan naar een 'etiket' (DSM-), diagnose of voor het mentaal welzijn 'te snel en te vaak' worden doorverwezen naar professionele hulp zoals een Psycholoog of Psychiater. Anne Elisabeth wilt bij haar cliënten een 'ondersteunende' rol innemen, en structuur geven bij de groep mensen die zich afvragen:
Met andere woorden: Wat is het oorzakelijk verband van de klachten/symptomen, burn-out/niet klinische depressie en hoe kunnen ze daar ZELF, van binnenuit, verbetering in brengen door het inzetten van hun eigen potentieel? M.a.w. volgens hun EIGEN manier van handelen, denken en voelen. En blijkbaar die groep mensen kunnen maar weinig terecht bij de bestaande hulpvormen, omdat dezen meer gericht zijn naar het (moeten) bestrijden, genezen of compenseren van (gekende) symptomen, klachten of aandoeningen. En niet naar 'herstellen' vanuit 'de eigen wil' of een 'geaccepteerde omgangsvorm' aanleren.
Efficiënte
hulpverlening?
Anne Elisabeth haar persoonlijke getuigenis en ervaring.
Als je jezelf niet goed genoeg kent, komen er twijfels over je eigen mogelijkheden en capaciteiten die sterk gevoed worden door een omgeving die mogelijk hoge verwachtingen van je heeft.
En wat doe je dan?
Hoelang ga jij jezelf nog verborgen houden?
- Anne Elisabeth Haentjens
Er is al veel 'gezegd' en 'geschreven' over diagnoses zoals depressie, burn-out of DSM-etiketten . Ook over transdiagnoses zoals perfectionisme of over de vaststelling van hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit enz. Ik, Anne Elisabeth heb zeker niet de bedoeling deze in twijfel te trekken, maar heb er zelf nog nooit 'de essentie' over teruggevonden en van sommige vaststellingen zoals hoogbegaafdheid is er zelfs nog niet echt eensgezindheid. Het baart me zorgen, omdat er tot nu toe geen overeenstemming is over al deze 'aandoeningen' en ik het gevoel heb dat wetenschappers en artsen zich te veel richten op het beschrijven van 'het probleem' als een 'ziektebeeld of een handicap' die 'MOET' bestreden of gecompenseerd worden, dan in plaats van het ook te benaderen als een karaktereigenschap en of als een persoonlijkheidsprobleem?
De hulpverlening bij Praktijk Sawadi is niet noodzakelijk beter dan die van een ander, maar wel ANDERS dan de "klassieke" reguliere of alternatieve geneeskunde. Onze aanpak helpt je om tot de essentie te komen van je problemen en biedt handvatten waarmee je zelf tot een oplossing kan komen of je ook gericht en complementair kan laten ondersteunen. Dit doen we zonder een etiket op je te plakken en door de al beschreven definitie(s) beter te gaan omschrijven. Heeft een arts of psycholoog je ooit de klever “burn-out” of “depressie” gegeven, of kreeg je ooit het etiket “AD(H)D” of “ASS” of "HSP" opgeplakt? In een regulier traject wordt iedereen dan volgens hetzelfde protocol voor zijn of haar diagnose behandeld. Daardoor mis je als patiënt de ruimte om jezelf te zijn. Je gaat je identificeren met je diagnose en dat kan je op een zijspoor brengen waar je niet gelukkiger van wordt omdat het misschien ingaat tegen je natuur, tegen je gevoel. Bij Praktijk Sawadi kijken we naar de persoon achter het etiket en gaan je informeren hoe je te helpen terug te keren naar je ware zelf en je hierbij zelf tot een oplossing voor je probleem kan komen of op een manier ermee om te gaan die voor jezelf acceptabel is.
Bedenk hierbij dat het vaak 'het bewustmaken' is dat jongeren doet vastlopen!
Door het uitwisselen van inzichten en de zin om op zoek te gaan naar de diepere bedoeling om iemand "zijn manier van voelen, handelen en denken" te kunnen begrijpen, komen we heel wat te weten:
˃ Door een (DSM)-diagnose te verkrijgen, worden ernstige problemen vermeden!
˃ Het op zoek gaan naar 'gemeenschappelijkheden', kan interessanter zijn dan naar al die 'verschillen'. En in plaats van tijd en energie te verspillen aan wat zogenaamd 'gecorrigeerd of gecompenseerd' moet worden, kan je zich ook richten op het aanwezige potentieel in ieder persoon of aanwezige moment...
˃ Veranderen van school - studierichting - jobinvulling
˃ Andere opvoedingsstijl
˃ Interne organisatie binnen de leef- of werkomgeving
˃ Kansen krijgen om creatief te mogen omgaan met 'belemmeringen', 'gevoelens' enz.
samen het verschil kunnen maken in een efficïente hulpvorm?
'Kenmerken' - versus - 'Het zijn'
Opgelet! Onze visie hierbij is niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is slechts een benadering vanuit een ander perspectief dat is ontstaan door gecombineerde (eigen) ervaring, vakkennis en mogelijke oorzakelijke verbanden.
Heeft een persoon 'kenmerken' van perfectionisme? Deze persoon is dus niet per se perfectionistisch! Maar de toegevoegde eigenschap heeft deze op een 'negatieve' manier bij de persoonlijk groei beïnvloed.
Waarbij de persoon waar het om gaat vanuit b.v. een 'overleving' zich perfectionistisch is beginnen te gedragen. Het heeft dus geen zin om bij deze persoon het perfectionisme aan te pakken, want hij is het niet! Maar wel te gaan onderzoeken waar in zijn leven of van waaruit het perfectionisme is ontstaan om op een diepgaand niveau het patroon te kunnen doorbreken. Hierbij gaat bij deze persoon vanuit zichzelf, het 'perfectionisme' niet meer tot uiting komen, en de 'overlevingsstand' kunnen uitzetten.
Dit onderzoek kan ook helpen bij de 'kenmerken' van bijvoorbeeld: ASS of A(D)HD of HSP of...
Bij een persoon die de aangeboren eigenschap heeft een perfectionist te zijn, moet men naar een omgangsvorm zoeken die binnen de mogelijkheid van deze persoon ligt. Het is een karaktereigenschap, deze persoon gaat altijd voor een maximaal resultaat! Je mag dit zogenaamde 'patroon' niet diepgaand gaan doorbreken! Deze persoon tegen zijn natuur in zomaar veranderen, gaat er voor zorgen dat hij geen geweldige prestaties meer kan leveren! Maar men kan als 'groeiende mens' wel 'verbeteren', als men uitlegt hoe je 'handelt en denkt' en welke (negatieve) invloed dit op jezelf en op anderen hebben. Hiermee geef je iemand de de kans om te leren het perfectionisme op een positieve manier in te passen als een levensprincipe! Deze hulpvorm kan ook bij mensen die etiket- gediagnosticeerd 'zijn' als: ASS of A(D)HD of...
Jezelf op een diepgaand niveau beter kunnen begrijpen!
Hierbij een voorbeeld van zogenaamd "is hoogintelligent" - versus - "hoogbegaafd zijn".
Opgelet! Onze visie hierbij is niet wetenschappelijk onderbouwd. Het is slechts een benadering vanuit een ander perspectief dat is ontstaan door gecombineerde (eigen) ervaring, vakkennis en mogelijke oorzakelijke verbanden.
= voor hun de BESTE LEERSCHOOL!
Het brein van hoogintelligente en -begaafde mensen vertrekken ook zoals bij mensen met een 'normaal I.Q.', vanuit de 5 fundamentele gedragstijlen:
analystisch - verstandelijk - intuïtief - gevoelsmatig - causaal
Hoog intelligent en hoogbegaafd zijn niet altijd zo 'zwart/wit'. Omdat ook hierin mengtypes zijn en deze mensen ook kenmerken kunnen hebben van / of het daadwerkelijk zijn. Zoals: ASS, AD(H)D, perfectionisme, enz. Juist zoals alle andere mensen met een 'normale intelligentie' onder onze bevolking, maar deze mensen beschikken hierbij over een 'buitengewoon' hoog I.Q. waardoor hun leer- en denkvermogen anders is. Zoals:
In het algemeen:
Wat als we bij deze mensen de onderzoeken zouden omdraaien?
Vanuit dit perspectief geeft het (mogelijk) een betere integrale benadering en dé verheldering waarop ze hun buitengewoon hoog I.Q efficiënt kunnen inzetten en hoe het hun effectiviteit kan bevorderen.
WAT ALS?
En na deze vaststelling gaan onderzoeken 'hoe' deze mensen vanuit de eigen natuur hun buitengewone intelligentie inzetten vanuit de gekende gedragstijlen?
Komen we dan hierbij tot de essentie en meer eensgezindheid?
Heb je nog verdere vragen?
Praktijk Sawadi CommV
BE 1001 248 648
RPR Gent/Dendermonde
Bazelstraat 272
9150 Kruibeke
België
ARGENTA BE02 9734 6672 5840
Van Maandag t.e.m. vrijdag
tussen 9.30 u en 20 u.
Mits supplement kan de counseling ook opgestart worden na 20 u en tijdens beschikbare weekends.
Boek HIER je afspraak
Copyright 2017 - 2024 © Alle rechten voorbehouden.